Search

Tuesday 16 August 2016

15. blogpost CZ


SOCIALNÍ INOVACE MEZI NÁS

Zamilujte se a vymyslete inovaci na míru těm, kdo nesedí doma


Na začátku byl objev: představte si, že jste šťastně zamilovaný mladík. Plánovanou cestu do Portugalska s přítelkyní si chcete co nejvíc užít, peněz však není nazbyt. Tak si s tím dáte práci a nakonec zjistíte, že když nakombinujete lety více nízkonákladových leteckých společností, dostanete se na úplně jinou cenu, než ten, kdo by se na českém internetu spolehl na rychlý nákup bez námahy. A inovace je na světě.

Etablovala se jako start up v roce 2012, a pokud vím, úspěšně se řítí vesmírem aero dopravy a návazných služeb. Před svou milou se tak díky KIWI.com můžete blýsknout úspornou variantou cesty za zlomek času, než tehdy její zakladatel Oliver Dlouhý. Spolu se svými společníky pomáhá uskutečnit touhu podívat se po světě i lidem, kteří by na to doposud neměli. S nápadem rozhovoru pro náš blog jsme oslovili dva zástupce managementu firmy, Tomáše (Business Development Manager) a Davida (Affiliate Business Manager). Zajímalo nás, zda zástupci firmy, která za loňský rok navýšila obrat zhruba o 1500 procent:  stále vnímají, že u zrodu  jejich firmy stála sociální inovace.


Co bylo na realizaci Kiwi.com nejtěžší?

David: Po technické stránce to bylo získání dat. Potřebujeme, aby v naší databázi byla dostupná v reálném čase a krmila zhruba 18 miliard kombinací každou hodinu.

Tomáš: Po obchodní stránce to bylo dostat se na trh, kde operují velcí hráči a prosadit se, tj. vytvořit distribuční síť a budovat značku. Museli jsme také uzavřít partnerství s největšími vyhledávači na světě, jako jsou Skyscanner, KAYAK, Momondo a dostat se do jejich databází. V neposlední řadě bylo nutné obklopit se kvalitním týmem lidí - noví zaměstnanci přicházejí neustále, ale klíčoví jsou pro nás dobří developeři, kteří neustále vychytávají kódy, které hledají lety v databázi.



Co si na této zkušenosti nejvíc ceníš?

Tomáš: Kvalitní osobnosti v týmu, které mě neustále motivují k dobrému výkonu. Neustále se něco učím, přitom parta lidí je skvělá a atmosféra taky.

David: Pro mě je to možnost být součástí obrovsky dynamického prostředí  - firma zažívá raketový růst (30 lidí ve firmě v lednu minulého roku oproti 700 v červenci 2016) a je nutné čelit přicházejícím výzvám. Za rok tady jsem se naučil víc než za celou vysokou školu. Musíte opravdu myslet „out of the box“ a stále se učit.


Kdo tvoří tým Kiwi.com?

T + D: Spousta lidí z celého světa kdy věkový průměr je 27 let. Každý je v něčem dobrý a pracuje na svém malém projektu. Společně tvoří velice přátelské uvolněné pracovní prostředí - akceptujeme domácí mazlíčky, přes léto děláme grilovačky, zkrátka je cítit, že jsme mladá firma.




Co je na Kiwi.com inovativní?

T: Algoritmus, který používáme. Umožní propojení letů různých leteckých společností, i těch, které spolu běžně nespolupracují. Vytvořili jsme na trhu nový segment unikátních kombinací letů, který se teď jiné firmy snaží kopírovat.

D: Inovací je také služba Kiwi.com guarantee: našemu zákazníkovi pomůžeme řešit problém na cestě, např. když jeho let získá zpoždění, kvůli kterému nestihne ten navazující. Vyhledáme mu jinou alternativu nebo vhodnou kompenzaci. Jsme totiž schopni sledovat letecká data v reálném čase, takže už v okamžiku, kdy let nabírá zpoždění, hledáme našemu zákazníkovi jinou alternativu, pro případ, že návazný let nestihne. Tuto službu v současnosti žádná jiná společnost nenabízí.

V čem je Kiwi.com pro lidi užitečná?

T + D: Všichni, kdo nakupují letenky, nás využijí pro účinné vyhledání letů – díky našemu zaměření všechny lety na trhu vyhodnocujeme v reálném čase. Především ale přinášíme nabídku pro lidi, kteří hledají nejnižší cenu na trhu. Tito tzv. low-cost travellers jsou našimi nejčastějšími zákazníky – získají u nás unikátní letovou kombinaci za nízkou cenu, kterou nikdo jiný pro daný požadavek nenabídne. Stačí připustit mírnou flexibilitu (odlet z jiného místa, stále dobře dostupného, či akceptování odletu plus mínus jeden dva dny). Ceny letenek se totiž v různých dnech týdne mohou velmi lišit a odlet z alternativního místa může let ještě dále zlevnit. Myslíme také na ty, kdo už samotný let chápou jako součást cestovatelského zážitku - destinaci nemají přesně vydefinovanou, jen mají chuť podniknout nějaký výlet. Nechtějí se doma mořit s kombinatorikou, když ani přesně nevědí, co hledají. Nabídneme jim letový itinerář, kde část cesty může být pokrytá třeba i vlakem či lodí a letadlem se třeba jen popoletí v rámci komplexního zážitku. Jde o úplně nové pojetí – za dobrou cenu propojíte více destinací, a třeba i překvapivě ty, které by vás původně ani nenapadly. Přitom s minimální námahou a s vědomím, že službu máte pod „jednou střechou“ a ještě s garancí. 

Jak plánujete inovaci dál šířit?

T + D:  Souvisí to s novými partnerstvími a rozšiřováním služeb. Začínáme rozvíjet návaznou přepravu po doletu a mapujeme, co člověk po doletu potřebuje. Jsou to další přidané služby, které by měly v budoucnu fungovat jako „one stop shop“ – postaráme se o vás od začátku do konce a vy se plně můžete věnovat svému zážitku.

Co byste vzkázali lidem, kteří by rádi realizovali sociální inovaci?

David: Běž do toho. Pokud tvoje inovace řeší nějaký problém, zlepší lidem život, ušetří jim peníze a přinese do společnosti novou hodnotu, vždycky bude fungovat. Na počáteční vizi ale bude potřeba navázat tvrdou prací. Zakladatel Kiwi.com, nejprve 3 roky makal někde v pokojíku v podkroví bez nároku na peníze, aby svůj nápad rozjel. To byla výchozí cena za tu obrovskou hodnotu, která tady dneska je.

Tomáš: Nevzdávat se své vize, jít za ní, obklopit se těmi správnými lidmi a hlavně nezaspat, neustále inovovat a snažit se o neustálý rozvoj té věci. Pokud bychom v Kiwi.com toto nedělali, možná bychom tu už nebyli.

Rozhovor s Davidem a Tomášem zaznamenala Polina v srpnu 2016
Text: Anna 


This blog is a part of the project Empowering Youth To Become Social Innovators, realised under the Erasmus+ partnership programme. The project is coordinated by a Czech NGO DYNAMA, z.s., seated in Brno and an Estonian NGO Youth Club Active, seated in Tallinn. This project contributes to the development of non formal learning of the youth.

No comments:

Post a Comment