Search

Sunday 22 May 2016

9. blog post CZ

Vysvětlení významu sociální inovace skrz animaci

Naše animace si můžete prohlédnout na Vimeo nebo na Facebook 



Love story aneb proč mluvit s mládeží o sociální inovaci

Žiješ život reakcionáře nebo pro aktivisty? Když je ti 15+, asi chodíš do školy, kde ti zadávají úkoly. Bere se jako samozřejmé, že věříš, že skupina neznámých profesionálů pro tebe dala dohromady nejlepší výběr informací a skupina jiných profíků vytvořila testy na to, aby otestovali to, jak ses to všechno naučil. A předpokládá se, že v tomhle nastavení budeš fungovat ještě nějakou řádku let. Jsi cvičen, abys reagoval na to, co ti někdo jiný strká pod nos. Budeš se ale v pravý čas schopen přeladit na sebevědomého člena společnosti, úspěšného podnikatele, důmyslného pracovníka neziskového sektoru či schopného řemeslníka? Budeš schopen zlepšit život mnohým, zachraňovat Zemi nebo alespoň nepropadnout konzumu natolik, že se budeš podepisovat na široké destrukci? Toto jsou otázky, které si před rokem kladli autoři projektu Empowering Youth to Become Social Innovators.

Asi všichni rozumíme, co se skrývá pod pojmem sociální inovace. Stačí dát dobrému nápadu tvar a abraka dabraka – inovace je na světě. Aspekt „sociální“ znamená, že inovaci využívá v každodenním životě mnoho dalších lidí. Petr Vítek, spoluzakladatel českého Impact Hubu, což je globální síť podporující mladé podnikatelské nápady, v interview pro studentský časopis trefuje do černého, když zmíní staré indiánské pravidlo: všechna rozhodnutí musela být činěna s ohledem na sedm dalších generací. Kdybychom toto pravidlo ctili, asi nepotřebujeme sociální inovace.

Takže – zjistili jsme, co pro nás sociální inovace znamená, mluvili jsme s inspirujícími lidmi, sdíleli jsme naši motivaci inovovat, hledali jsme kolem sebe fungující sociální inovace a zlepšili se v různých užitečných dovednostech. Ale když dojde na skutečné vytvoření sociální inovace, jsou tu pořád ty neodbytné otázky: jak to uchopit? Z jaké perspektivy? Kde začít?


A to je ten moment, kdy se do hry vloží umění: když se pokoušíte rukama vytvářet scény, třeba zrovna z plastelíny, nebo vyjádřit myšlenky obrazy, věci se vám v hlavě začnou propojovat novým způsobem. Stejně tak jako v naší Love story: máme jednoduchý příběh starého člověka, kterému pomůže mladá dáma. Joo, dali jsme to! Naše první týmová animace a podařila se! Skvělé. Ale souvisí to nějak se sociální inovací? Zveme vás ke sledování naší animace a k nalezení vlastní odpovědi na naši otázku. Bez ohledu na to, co jsme napsali do závěrečného textu. To je totiž propojení, které docvaklo nám – vy to můžete vidět jinak. Takže hurá do vlastního objevování.

- Anna


This blog is a part of the project Empowering Youth To Become Social Innovators, realised under the Erasmus+ partnership programme. The project is coordinated by a Czech NGO DYNAMA, z.s., seated in Brno and an Estonian NGO Youth Club Active, seated in Tallinn. This project contributes to the development of non formal learning of the youth.

No comments:

Post a Comment