Sociální inovace, které mě oslovují
Naše nápady sociálních inovací jsou na našem FB zde. Čekáme na ty tvoje!
S příchodem projektu na téma sociální
inovace jsem si začala všímat příkladů sociálních inovací ve svém okolí. Je
jasné, že u jejich zrodu stál někdo, kdo se nebál hledat nové řešení. Osobně jsou
mi nejvíce sympatické počiny založené na propojování lidí různých věkových
kategorií a tužeb, a na vzájemném sdílení přebytku, umu, znalostí a dobré vůle.
Obdivuji, když tomu dá někdo konkrétní podobu a funguje to. Níže je jen několik
příkladů, jejichž využívání šetří peněženku a navíc je obohacující, ekologické,
objevné, dobrodružné a ještě se u toho dá leccos naučit. Stojí na principech jako
jsou spolehlivost, důvěryhodnost, autentičnost, šetrnost k životnímu
prostředí, radost z poznávání. Většinu z nich jsem vyzkoušela a můžu
jedině doporučit.
CouchSurfing - přespávání u místních hostitelů
– zdarma
Airbnb - ubytování u místních hostitelů po
celém světě
NAUČMESE - sdílení dovedností a
znalostí
Bla Bla Car - levné cestování a nové kontakty
Stejně jako ti přede mnou jsem u svého nápadu sociální
inovace řešila, jak ho zrealizovat. Vybrala jsem si crowdfunding, protože jsem
chtěla, kromě peněz do začátku, informovat o svém záměru hodně lidí. Pro
prezentaci jsem zvolila video animaci a dala ji na HitHit - funguje to tak, že projekt je tam po
dobu 40 dnů a ty za ni musíš od lidí vybrat celou požadovanou částku. Uff,
nevěděla jsem, že musím být zároveň maximálně úspěšnou specialistkou na online
marketing! O příspěvek je potřeba se starat jako o zboží v krámě – propagovat,
vytvářet další podpůrné události, vyburcovat kamarády, jejich kamarády a jejich
kamarády, zkrátka poctivě si to odpracovat. Mně se to napoprvé nepodařilo, ale
vím, že to zkusím znovu, už poučená – seminář “jak na to” jsem sice absolvovala
až s křížkem po funuse, ale zato mám jasno, jak to udělat lépe. Záznam semináře
je k mání zde mrkni se na něj raději předem.
Užitečné nápady mladých lidí dneska
podporují zejména velké firmy, které v nich vidí své budoucí klienty. Proto své
programy společenské zodpovědnosti, které jsou pro ně důležitým marketingovým
nástrojem, zaměřují tímto směrem.
Např. SMARTUP nebo Vpohybu. Oba jsou vzdělávací a networkingové, takže když si nevíš rady, dostaneš podporu a potřebné kontakty. Hlavně se ale seznámíš s nástrojem, kterému se říká „projekt“ – umíš-li svůj nápad překlopit do podoby projektu, můžeš hledat jeho financování všude možně, od malých místních nadací zaměřených na určitou oblast (např. Nadace Veronica) až po Evropský sociální fond (jen si všimni, kolik různých staveb a služeb ve Tvém okolí má někde nenápadnou cedulku Realizováno z ESF). Finanční pomoci se pak říká grant nebo dotace a může jít o milióny.
Jsi podnikavý? Pak jsou tu pro tebe další
programy podpory. Například Nastartujte se
je grantový program Komerční banky a díky němu se mohly „vylíhnout“ např.
ponožkoboty Skinners nebo nástroj
na prevenci nehod DataFromSky. Mladý
podnikavec, zpravidla student VŠ, by nejspíš zamířil do podnikatelského
inkubátoru a se zajímavými lidmi by se setkával v tzv. co-workingovém
centru, jako je např. Impact Hub v Brně. Rozhovor s
jeho zakladatelem najdeš zde.
Coby teenagera na střední škole tě ale
můžou podpořit i ve tvé škole nebo na místní radnici – budeš ale potřebovat
dobře vysvětlit, o co ti jde a komu tím chceš pomoci. Pak je nutné vědět, že velká
věc vzniká krok po kroku a zraje měsíce, třeba i roky. Vydržíš jít a nenechat
se odradit? Sleduj náš blog dál – budeme uveřejňovat rozhovory s lidmi, kteří
to nevzdali a jejich dílo se stalo příkladem fungující sociální inovace.
This blog is a part of the project Empowering Youth To Become Social Innovators, realised under the Erasmus+ partnership programme. The project is coordinated by a Czech NGO DYNAMA, z.s., seated in Brno and an Estonian NGO Youth Club Active, seated in Tallinn. This project contributes to the development of non formal learning of the youth.
No comments:
Post a Comment