Socialní inovace mezi nás
Sociální inovace jako módní styl
Rozhovor s Šárkou Berkovou, spoluzakladatelkou brněnské módní značky, která pomáhá mladým Romům a Romkám získat první pracovní zkušenost.
Šárka Berková
je spolu se Zdeňkem Raiserem autorkou módní značky Gypsy MaMa. Ta spojuje tradiční
prvky romského oděvu se styly, které nevznikají v módních studiích, ale v komunitách
mladých lidí a charakterizují jejich životní styl (street, hip hop). Oděvy této
značky najdete v obchůdku Restart nedaleko brněnského nádraží a jste-li z daleka,
můžete si kterýkoliv z originálních kousků objednat v e-shopu. Šárku
můžete potkat v brněnských ulicích nejčastěji s kojencem Ondrou,
kterého při našem rozhovoru v kavárně Punkt obdivovaly všechny ženy sedící
u okolních stolků. Do nedávna se o značce příliš nevědělo a většinu lidí by
nenapadlo spojovat sociální inovaci s módou. Letos ale Gypsy MaMa vyhrála
rakouskou cenu SozialMarie, která každoročně oceňuje sociální inovace, a následovalo
pozvání populární moderátorské dvojice Drtinová-Veselovský, aby Šárka
představila novou značku divákům DVTV. Moravské návrhářky, které se při své
tvorbě inspirují v muzeu romské kultury, mladí Romové a Romky, které
značku prodávají a spolutvoří, lidé, kteří tuto značku nosí – ti všichni šíří
vizi, kterou měli Šárka a Zdeněk na začátku – že lze propojit ty, kteří spolu
moc nekomunikují.
Co se
muselo stát, aby vznikl sociální podnik Gypsy MaMa?
Mám ráda
módu, oblékání a líbilo se mi udělat si netradiční módní značku, která má
přesah – je schopna existovat navzdory předsudkům vůči Romům, a to že
nepracují, jsou nevzdělatelní, nejsou schopni spolupráce s ne-Romy a že
většinu života parazitují na sociálním sytému. S mými dvěma kolegy z předchozích
integračních projektů se občas přeme, kdo vlastně Gypsy MaMa vymyslel, ale mně
to přijde zbytečné. Pro mě je důležité, kdo to teď dělá, kdo tomu dává život. A
aby vznikl sociální podnik Gypsy MaMa, musel být nejprve úspěšný předcházející
projekt stejného jména. Nápad spolutvořit značku inspirovanou romskou tradicí,
do které se zapojí Romové žijící v brněnském „Bronxu“, se setkal s obrovským
ohlasem. Pět módních návrhářů vytvořilo kolekci 18 modelů, šicí dílnu poskytlo
sdružení DROM, do šití se zapojily romské ženy a na závěr proběhla úspěšná
módní show na spojnici tří ulic v centru Brna, v části, které se
přezdívá „brněnský Bronx“. To byl rok 2013. Tak jsme si řekli, já a moji
kolegové, že projekt Gypsy MaMa rozhýbeme, a že chceme vytvořit skutečný model tranzitního
sociálního podnikání.
Co bylo na
realizaci Gypsy MaMa nejtěžší?
Pro mě osobně
bylo nejtěžší najít dostatek času. Dělám to jako dobrovolník, na první kolekci
jsem přispěla vlastními penězi, takže skloubit tuto dobročinnost s rolí
mámy bylo a je těžké. Dále je to marketing, PR; zrovna teď začíná být Gypsy
MaMa víc vidět, ale to je díky jakési mediální bublině spojené s udělením
ceny SozialMarie a hostováním v pořadu DVTV. Do obchodu začali tím pádem
chodit lidi, co chtějí nosit náš produkt a tím se přidat k našim hodnotám.
Uvidíme, jestli to právě není jen bublina, která časem splaskne. Velmi těžké je
také pracovat s mladými lidmi, kteří jsou zvyklí všechno dostávat, jako
naši klienti. Mám radost z toho, že chodí do práce, ale je pořád potřeba hlídat
dochvilnost. Taky mají problém se samostatností. Ten ale může mít mnoho mladých
lidí, bez ohledu na etnikum – ta iluze, že všechno je tady jenom pro mě, je ve
skutečnosti past.
Co si na
této zkušenosti nejvíc ceníš?
Dělám si to
tak, jak chci. Je v tom obrovská kreativita a dostávám se k věcem,
které by mi málokteré zaměstnání umožnilo: spolupráce s grafiky a
s módními návrháři založené na nadšení pro věc. Dělám to, co mě baví, a dá
se to skloubit s rolí matky. Zároveň je to o neustálém hledání hranice,
komu/čemu se víc věnovat. Je to ale super se na něčem takovém podílet.
Kdo tvoří tým
Gypsy MaMa?
Já, Zdeněk
Raiser coby projektový manažer a Pavla Bednáriková coby sociální koordinátorka
a vedoucí obchůdku Restart v jedné osobě. Na práci se podílejí další tři
mladí lidé, kterým podnik pomáhá – jsou tam půl roku a získají zde své první
pracovní návyky; prodávají, ale také šijí jednoduché věci a zapojují se do
akcí.
Co je na Gypsy
MaMa inovativní?
Propojení
sociální práce s textilem, módou, módními přehlídkami. Propojování málokdo
dělá (Romů a „bílých“ či nějaké vyčleněné skupiny a majority). Chceme ukázat,
že ta spolupráce jde.
V čem je Gypsy
MaMa pro lidi užitečná?
Přináší
produkt, který je zajímavý, ale není to chráněná dílna.
Dává práci
těm, kteří by ji jinak nesehnali, dává jim první pracovní zkušenost a možnost
rozvinout různé dovednosti v rámci půlročního programu.
Veřejně
ukazuje, že je možné propojit nekomunikující světy.
Přináší
možnost zažít si splnění svého snu - mladé holky, jejichž snem je stát se
modelkou, si to mohou v Gypsy MaMa vyzkoušet. Často nesplňují ideál krásy
současného módního průmyslu, ale jsou modelkami pro nás. Je to pro ně důležité a jsou v tom
autentické.
Jak
plánujete tuto inovaci dál šířit?
Chceme začít
prodávat v módních obchodech, ne jen na internetu a v našem obchodě.
Chceme se dostat do zahraničí – nyní máme spolupráci s Člověkem
v tísni, což je 1. krok ke vstupu do velkoobchodu: objednali si naše zboží
a budou ho prodávat v rámci trhu neziskovek na Slovensku.
Co bys
vzkázala lidem, kteří by rádi realizovali sociální inovaci?
Nebojte se
toho. Připravte se na to, že do toho musíte dát skoro všechno. Zkuste na
začátku najít podporu nějakého grantového programu. Realizujte sociální inovaci
v oboru, kterému rozumíte.
This blog is a part of the project Empowering Youth To Become Social Innovators, realised under the Erasmus+ partnership programme. The project is coordinated by a Czech NGO DYNAMA, z.s., seated in Brno and an Estonian NGO Youth Club Active, seated in Tallinn. This project contributes to the development of non formal learning of the youth.
No comments:
Post a Comment