SOCIALNÍ INOVACE MEZI NÁS
Zamilujte se a vymyslete inovaci na míru těm, kdo nesedí doma
Etablovala se jako start up v roce 2012,
a pokud vím, úspěšně se řítí vesmírem aero dopravy a návazných služeb. Před
svou milou se tak díky KIWI.com můžete blýsknout úspornou variantou cesty za
zlomek času, než tehdy její zakladatel Oliver Dlouhý. Spolu se svými společníky
pomáhá uskutečnit touhu podívat se po světě i lidem, kteří by na to doposud neměli.
S nápadem rozhovoru pro náš blog jsme oslovili dva zástupce managementu
firmy, Tomáše (Business Development Manager) a Davida (Affiliate Business
Manager). Zajímalo nás, zda zástupci firmy, která za loňský rok navýšila obrat zhruba o 1500 procent: stále vnímají, že u zrodu jejich firmy
stála sociální inovace.
Co bylo
na realizaci Kiwi.com nejtěžší?
David: Po technické stránce to bylo získání
dat. Potřebujeme, aby v naší databázi byla dostupná v reálném čase a
krmila zhruba 18 miliard kombinací každou hodinu.
Tomáš: Po obchodní stránce to bylo dostat se
na trh, kde operují velcí hráči a prosadit se, tj. vytvořit distribuční síť a
budovat značku. Museli jsme také uzavřít partnerství s největšími
vyhledávači na světě, jako jsou Skyscanner, KAYAK, Momondo a dostat se do jejich
databází. V neposlední řadě bylo nutné obklopit se kvalitním týmem lidí -
noví zaměstnanci přicházejí neustále, ale klíčoví jsou pro nás dobří
developeři, kteří neustále vychytávají kódy, které hledají lety v databázi.
Co si
na této zkušenosti nejvíc ceníš?
Tomáš: Kvalitní osobnosti v týmu, které
mě neustále motivují k dobrému výkonu. Neustále se něco učím, přitom parta
lidí je skvělá a atmosféra taky.
David: Pro mě je to možnost být součástí
obrovsky dynamického prostředí - firma
zažívá raketový růst (30 lidí ve firmě v lednu minulého roku oproti 700
v červenci 2016) a je nutné čelit přicházejícím výzvám. Za rok tady jsem
se naučil víc než za celou vysokou školu. Musíte opravdu myslet „out of the
box“ a stále se učit.
Kdo
tvoří tým Kiwi.com?
T + D: Spousta lidí z celého světa kdy
věkový průměr je 27 let. Každý je v něčem dobrý a pracuje na svém malém
projektu. Společně tvoří velice přátelské uvolněné pracovní prostředí -
akceptujeme domácí mazlíčky, přes léto děláme grilovačky, zkrátka je cítit, že
jsme mladá firma.
Co je
na Kiwi.com inovativní?
T: Algoritmus, který používáme. Umožní
propojení letů různých leteckých společností, i těch, které spolu běžně
nespolupracují. Vytvořili jsme na trhu nový segment unikátních kombinací letů,
který se teď jiné firmy snaží kopírovat.
D: Inovací je také služba Kiwi.com guarantee:
našemu zákazníkovi pomůžeme řešit problém na cestě, např. když jeho let získá
zpoždění, kvůli kterému nestihne ten navazující. Vyhledáme mu jinou alternativu
nebo vhodnou kompenzaci. Jsme totiž schopni sledovat letecká data
v reálném čase, takže už v okamžiku, kdy let nabírá zpoždění, hledáme
našemu zákazníkovi jinou alternativu, pro případ, že návazný let nestihne. Tuto
službu v současnosti žádná jiná společnost nenabízí.
V čem
je Kiwi.com pro lidi užitečná?
T + D: Všichni, kdo nakupují letenky, nás
využijí pro účinné vyhledání letů – díky našemu zaměření všechny lety na trhu
vyhodnocujeme v reálném čase. Především ale přinášíme nabídku pro lidi,
kteří hledají nejnižší cenu na trhu. Tito tzv. low-cost travellers jsou našimi
nejčastějšími zákazníky – získají u nás unikátní letovou kombinaci za nízkou
cenu, kterou nikdo jiný pro daný požadavek nenabídne. Stačí připustit mírnou
flexibilitu (odlet z jiného místa, stále dobře dostupného, či akceptování
odletu plus mínus jeden dva dny). Ceny letenek se totiž v různých dnech
týdne mohou velmi lišit a odlet z alternativního místa může let ještě dále
zlevnit. Myslíme také na ty, kdo už samotný let chápou jako součást
cestovatelského zážitku - destinaci nemají přesně vydefinovanou, jen mají chuť
podniknout nějaký výlet. Nechtějí se doma mořit s kombinatorikou, když ani
přesně nevědí, co hledají. Nabídneme jim letový itinerář, kde část cesty může
být pokrytá třeba i vlakem či lodí a letadlem se třeba jen popoletí
v rámci komplexního zážitku. Jde o úplně nové pojetí – za dobrou cenu
propojíte více destinací, a třeba i překvapivě ty, které by vás původně ani
nenapadly. Přitom s minimální námahou a s vědomím, že službu máte pod
„jednou střechou“ a ještě s garancí.
Jak plánujete inovaci dál šířit?
Jak plánujete inovaci dál šířit?
T + D:
Souvisí to s novými partnerstvími a rozšiřováním služeb. Začínáme
rozvíjet návaznou přepravu po doletu a mapujeme, co člověk po doletu potřebuje.
Jsou to další přidané služby, které by měly v budoucnu fungovat jako „one
stop shop“ – postaráme se o vás od začátku do konce a vy se plně můžete věnovat
svému zážitku.
Co
byste vzkázali lidem, kteří by rádi realizovali sociální inovaci?
David: Běž do toho. Pokud
tvoje inovace řeší nějaký problém, zlepší lidem život, ušetří jim peníze a
přinese do společnosti novou hodnotu, vždycky bude fungovat. Na počáteční vizi
ale bude potřeba navázat tvrdou prací. Zakladatel Kiwi.com, nejprve 3 roky
makal někde v pokojíku v podkroví bez nároku na peníze, aby svůj
nápad rozjel. To byla výchozí cena za tu obrovskou hodnotu, která tady dneska
je.
Tomáš: Nevzdávat se své vize, jít za ní,
obklopit se těmi správnými lidmi a hlavně nezaspat, neustále inovovat a snažit
se o neustálý rozvoj té věci. Pokud bychom v Kiwi.com toto nedělali, možná
bychom tu už nebyli.
Rozhovor s Davidem a Tomášem zaznamenala Polina v srpnu 2016
Text: Anna
Rozhovor s Davidem a Tomášem zaznamenala Polina v srpnu 2016
Text: Anna
This blog is a part of the project Empowering Youth To Become Social Innovators, realised under the Erasmus+ partnership programme. The project is coordinated by a Czech NGO DYNAMA, z.s., seated in Brno and an Estonian NGO Youth Club Active, seated in Tallinn. This project contributes to the development of non formal learning of the youth.
No comments:
Post a Comment